7 smrtelných hříchů tvorby webu

Říjen 2022 . By Roman Bílek
7 smrtelných hříchů tvorby webu

My v DigiDay Creative jsme lidé. A jako lidé nejsme dokonalí. Ale jako tvůrci webu se o dokonalost snažíme. Při tvorbě webu rozhodně nehřešíme.

Máte web? Nejste s nimi úplně spokojeni? Možná, že jejich tvůrce při tvorbě těchto internetových stránek hřešil. Možná ne nijak výrazně. Ale v konkurenci více než miliardy webů (ano, celosvětově byla hranice jedné miliardy webů pokořena již před několika lety) by na první pohled malý hřích mohl mít neblahé následky.

Existuje sedm smrtelných hříchů – pýcha, lakomství, závist, hněv, smilstvo, nestřídmost a lenost. Odraz těchto hříchů můžeme vidět i na některých webech. Pojďme se tedy podívat.

1. Pýcha

Firma vyrábí skvělé výrobky nebo poskytuje skvělé služby, na které může být doopravdy pyšná. To ale automaticky neznamená, že stejný pocit bude mít i návštěvník jejich webových stránek. Aby potenciální klient, který o dané firmě nikdy neslyšel a její web vidí poprvé v životě, po jejích produktech skutečně zatoužil, musí mít web logickou koncepci. Pokud je web firmy se skvělými produkty bez jasného plánu, bez koncepce a především bez striktně definovaného cíle, daná firma na internetu neuspěje.

2. Lakomství

Častou chybou při tvorbě webu je lakomství autora. Web je vytvořen a rovnou spuštěn. Ale nefunguje, jak má. Říká se tomu provozní slepota nebo také syndrom “to je přece jasné každému“. Není. Tvůrce mohl nad designem webu uvažovat desítky hodin. Je mu jasný způsob provázanosti jednotlivých odkazů, může si myslet, že najít jednotlivé podstránky je naprostá hračka. Ale každý člověk je jiný. Každý má trochu jinou strukturu uvažování. Proto doporučujeme nový web vždy testovat, a to na co nejrůznorodějším vzorku lidí.

3. Závist

Závist znamená, že si tvůrce webu nedostatečně cení vlastního výtvoru. Chtěl by se vyrovnat ostatním a proto napíše na titulní stránku doslova vše, čím se chce pochlubit. Titulní stránka je rázem nepřehledná a odradí návštěvníka od dalšího prozkoumávání daného webu. Základem titulní stránky by měl být dominantní titulek, který obeznámí návštěvníka s nosnou myšlenkou webu a jednoduché menu s maximálně 7-8 položkami. Návštěvník, který je na daném webu poprvé, se chce velice rychle, zpravidla do 10 sekund, rozhodnout, jestli mu má tento web co nabídnout, nebo jestli půjde hledat jinam.

4. Hněv

Některé weby vyvolají hned při otevření hněv návštěvníků. Jak? Spustí se nekonečně dlouhé uvítací video, případně melodie, kterou neumí návštěvník vypnout. Ať už jsme vyrobili překrásné prezentační video nebo nám reklamní agentura vytvořila úžasnou podkresovou hudbu, vždy nabídněme jednoduchou a rychlou možnost takovéto prvky vypnout a nebo přeskočit.

5. Smilstvo

Web by se měl koncentrovat na náš obsah. Vyvarujme se implementace cizích atributů, ať už se jedná o burzovní lístek, předpověď počasí, nebo informaci o tom, kdo má dnes jmeniny. Zdánlivě dodá tento prvek webu dojem aktuálnosti, ale ničemu neprospěje.

6. Nestřídmost

Nesuplujme pestrost sortimentu pestrostí barev a množstvím použitých fontů. Zvyšuje to nepřehlednost a odvádí pozornost od obsahu webu. Doporučujeme využívat 1-2 barevné odstíny jako hlavní a 1-2 jako doplňkové. Kombinace barev by měla odpovídat přirozenému barevnému spektru. Pokud chceme dosáhnout pocitu harmonie, měly by vedle sebe být barvy tak, jak se vyskytují v barevném spektru. Naopak zvýraznění dosáhneme kombinací napříč spektrem.

7. Lenost

Lenost to je zastaralý obsah. Koho letos zajímá informace o tom, že vloni na jaře vaše firma z důvodu rekonstrukce na dva týdny přerušila provoz? Navíc, pokud tato zpráva visí jako poslední položka v aktualitách, může část návštěvníků nabýt dojmu, že rekonstrukce nedopadla zcela podle vašich představ.

DigiDay Creative – tvorba webu na míru … a bez hříchů

U nás v DigiDay Creative vyznáváme při tvorbě webu jednoduchou zásadu. Jakýkoliv prvek, který není nezbytný pro dosažení cílů, je zbytečný. Vždy razíme jednoduchost a stručnost. Pokud máte pochybnosti, zda váš web nebyl postižen některým z hříchů, můžete si sjednat schůzku a společně provedeme rozbor vašeho webu. Může se to vyplatit. Kontaktujte nás.