E-shop na míru – ale vyplatí se?

Listopad 2022 . Od Roman Bílek
E-shop na míru – ale vyplatí se?

S e-shopy se roztrhl pytel. Ale jen některé vydělávají. Uvažujete o vlastním e-shopu? Pokud ano, přijeďte se poradit k nám do Ostravy. DigiDay Creative – tvorba webu se zabývá tvorbou e-shopů už řadu let. Máte tu od nás několik rad k zamyšlení.

Pro jaký byznys se e-shop vhodný?

Chtělo by se napsat, že přes e-shop se dnes prodává prakticky vše. A nebyli bychom daleko od pravdy. Ale to automaticky neznamená, že každý e-shop vydělává.

Máte produkt, který je při klasickém prodeji úspěšný? A máte chuť jej zkusit prodávat i prostřednictvím e-shopu? Začněte osvědčeným nástrojem – SWOT analýzou.

SWOT analýza e-shopu

Zkratka SWOT sestává ze čtyř slov:

  • Strenghts – silné stránky,
  • Weaknesses – slabé stránky,
  • Opportunities – příležitosti,
  • Threats – hrozby.

Vezměte papír A4, dvakrát jej přeložte a zapřemýšlejte. Při úvahách mějte na paměti, že váš e-shop neexistuje ve vakuu, že je potřeba brát v potaz i vztah e-shopu s vaším stávajícím podnikáním.

Silné a slabé stránky e-shopu

E-shopy se dají rozdělit do dvou kategorií. Na jedné straně jsou univerzální e-shopy. Tyto mají mezi silnými stránkami především šíři sortimentu, nízké ceny, krátké dodací lhůty a obecně komfortní způsob doručení (z pohledu kupujícího).

Druhým typem e-shopů jsou specializované e-shopy. Tyto staví právě na oné unikátnosti produktu, který nabízí. To je jejich nejsilnější stránka, která často vyváží o něco slabší skóre, pokud jde o cenu nebo o rychlost dodání.

Příležitosti a hrozby prodeje přes e-shop

Rozšíření prodejních kanálů o e-shop s sebou nese jednu obvyklou příležitost – možnost získat zákazníky “na druhém konci republiky“. To je častá, a v některých případech i oprávněná motivace všech, kteří si vytvořili vlastní e-shop.

O něco méně viditelné mohou být hrozby. Pro firmy, které až dosud prodávaly “klasicky“, jsou aktuální zejména dvě následující hrozby.

První hrozbou je parazitování na ceně. Vaši zákazníci byli zvyklí nakupovat u vás klasicky. Pak jste vytvořili e-shop a část zákazníků začala nakupovat jeho prostřednictvím. Platí sice za stejný výrobek stejnou cenu, ale vy nesete náklady distribuce. A to je ta lepší varianta. Druhá hrozba je pochopitelně ta, že jim nakupování v e-shopu zachutná, ale přejdou ke konkurenci, o kterou při klasickém způsobu nakupování ani nezavadili.

Tak co, jak jste na tom se SWOT analýzou vašeho e-shopu? Našli jste silné stránky vašich produktů a příležitosti, které pro vás prodej přes e-shop představuje? Umíte si poradit s těmi slabými? Přijeďte si o tvorbě e-shopu na míru vašemu byznysu promluvit k nám do Ostravy do DigiDay Creative. Kontaktujte nás.