Jedním z fenoménů dnešního internetu jsou blogeři a youtubeři. Nejúspěšnější blogeři i youtubeři u nás mají desítky tisíc fanoušků, tedy příznivců, kteří jejich články nebo videa odebírají. A to už je pořádný marketingový potenciál.
V čem tento potenciál tkví? Blogeři i youtubeři své příznivce informují a baví. Jsou pro ně zdrojem inspirace. A mají ještě jedno kouzlo – jsou důvěryhodní. Sečteno a podtrženo – mají vliv. Možná je čas otestovat i tento způsob marketingu.
Bloger nebo youtuber?
Nejprve si ujasněme rozdíl mezi blogerem a youtuberem. Bloger píše, zatímco youtuber natáčí videa. Z toho nám vyplývají dva zásadní rozdíly. Za prvé je to rozdíl v cílové skupině. Blogeři obecně oslovují starší lidi, youtubeři cílí primárně na mladší. Druhý rozdíl je v tom, že bloger není vidět, zatímco někteří youtubeři se stali doslova celebritami, které jejich fanoušci rádi sledují.
Jak vybrat blogera či youtubera
První krok je pochopitelně selekce s ohledem na cílovou skupinu. Pamatujte ale, že hlavním rozdílem mezi například Facebook reklamou a propagací s využitím blogera nebo youtubera je v důvěryhodnosti. Nenechte se proto svést počtem followerů, důkladně si prohlédněte autorovy starší výtvory. Pokud z nich čiší komerčnost daného blogera nebo youtubera, tedy to, že na první pohled chválí každou značku, je pravděpodobně důvěryhodnost daného konkrétního blogera nebo youtubera nižší. Pokud naopak cítíte, že tvoří především srdcem, bude mít spolupráce s ním, pokud k ní dojde, větší marketingový dopad.
V zásadě jsou možné dva modely spolupráce. Můžete klasicky, jako u reklamy na Facebooku, propagovat svou značku nebo produkt bannerem s prolinkem na váš web a platit za klik. Nebo můžete požádat blogera nebo youtubera o nějakou formu propagace nebo recenze přímo v jeho textu nebo videu.
Formy propagace ve videích youtuberů
Spolupráce s youtuberem může mít několik forem. Uveďme si ty nejčastější. Abyste při jednání s youtubery působili zasvěceně, pojmenujeme si je pěkně youtubersky:
- Giveaway – soutěž o ceny věnované sponzorem,
- Tutorial – návod, jak daný produkt/službu správně používat,
- Outfit – youtuber má na sobě oblečení sponzora,
- Haul – youtuber představí nové produkty/služby, které dostal od sponzora,
- Unboxing – youtuber přímo ve videu rozbalí dodaný balíček s produktem od sponzora.
Zaujalo vás to? Máte v plánu touto formou marketingu doplnit vaše reklamní aktivity? Přijďte se poradit k nám do DigiDay Creative – tvorba webu, rádi se podělíme o naše zkušenosti. Kontaktujte nás.